Az itt található sorokat elsősorban emlékként jegyzem le családom számára. Mindig is szerettem naplót írogatni. Bejegyzéseimet később olvasgatva láthattam, hogy milyen bölcsen, kegyelemmel és szeretettel teljesen vezetett Isten bennünket. Ennek a blognak is ez a célja tehát: Istenre mutatni. Ha valamit jól tettünk a gyermeknevelés során, a gyermekekkel való foglalkozás területén, egyedül az Úré a dicsőség. Ha a gyermekeinkben felfedezünk valamilyen képességet, készséget vagy előrehaladást tapasztalunk bizonyos területeken, ezért is egyedül Istent illeti a dícséret és a hála, hisz Ő az Alkotójuk. Ha valamit elrontottunk, vagy ha valamely területeken hiányosságok vannak, még inkább megláthatjuk, hogy mennyire Isten kegyelmére szorulunk. Így az Ő segítségét kérve, igyekszünk dolgozni a hiányos területeken.

2010. január 13., szerda

Etetés

Néhány könyvben olvasva, hogy a gyermekeket meg kell tanítani enni már a hetedik hónaptól, én is próbáltam kanalat adni kezükbe és a kis tálat eléjük tenni. Valahogy nem ment. Mindent összemázoltak. Aztán én is úgy döntöttem, hogy egyszerűen megetetem őket. Persze ez nem olyan egyszerű nálunk. Rebeka elég követelőző. Ha neki kell, akkor kell, de ő nem eszik túl gyorsan. Annának pedig egyik kanállal beadom, már kéri is a másikat. Ha egyiket etetem, a másik képes mindaddig üvölteni, amíg ő is sorra kerül. Nos van néhány módszer, ahogy ezt megoldom.
1. a konyhában levő kiságyban állnak a lányok, közben etetem őket.
2. egy etetőszékünk van már Sáráéktól, a másikat is Sára szerezte nekünk, csupán el kell hoznunk. Van úgy, hogy egyiket az etetőszékbe teszem és ott etetem (rendszerint Annát), a másikat a kiságyban (Rebeka élvezi, hogy egy kiskanál étel után egy körsétát tegyen a kiságyban).
3. keddenként Csaba kurzust tart a nappaliban(és hát a nappalit a konyhától egy kályha választja el) Ilyenkor fent az előszobában eszünk. Egyiket ölbe veszem, megetetem, miközben a másiknak is adok egy-egy kanálkával. Általában Anna itt is az első, őt könnyebb megetetni.
Az szilárd ételt követően mindig vízzel itatom meg őket és fent az előszobában egyszerre szoptatom. Oda költöztünk ki, mivel jó nagy hely van. A szobánkból felszedtem a csergéket és az előszobából a rongyszőnyegeket, hogy kedvükre mászkálhassanak. Az előszoba földjére egy paplant tettem le (persze soha nem ülnek arra).
A Babywise szerzői ajánlják az etetőszékben való etetést, miközben meg lehet tanítani a gyermeket, hogy kontrollálja a kezeit. Ha elhozzuk a másik etetőszéket, mi is meg szeretnénk próbálni...ez sem lesz könnyű. Elég mozgékonyak a lányok, a kezeik egyfolytában erre-arra járnak. Tegnap sikerült Rebekának eltörnie a szemüvegem is. Szóval, ha nem teszem a tálaikat távol, egyfolytában benne van a kezük.
Nektek mikor sikerült etetőszékben etetni a gyerkőcöket?
És ha már az evésnél vagyunk...Milyen ételeket adtatok egy éves korig a piciknek? Én igyekszem betartani amit a könyvekből olvasok. Sajnos védőnő nincs, aki tanácsolna. Általában megfőzök, elkészítek egy nagyobb adagot és azt jégkockafagyasztóban lefagyasztom, majd kiszedem és egy nagyobb edényben tárolom a fagyasztóban. A cékla, sütőtök, alma, barack voltak idáig a kedvencek. Most próbálom a salátát krumplival összefőzve. Ezt is szeretik. Rebeka inkább a zöldségeket kedveli, Anna édesszájú, nála inkább a gyümölcsök mennek. Gabonából még csak rizslisztet adtam gyümölcslével keverve. A banántól és a mandarintól kiütéseik lettek, ezért azokkal még várok.
Nemrég kaptam egy letölthető babaszakácskönyvet a babablog.hu oldalon.

3 megjegyzés:

  1. Már nem nagyon emlékszem, naplót pedig nem vezettem.
    Amit tudok, hogy elég gyakran adtam nekik húst, 3-4szer hetente is. csak nyúl és csirke volt, főve vagy párolva, és a sötétebb husit adtam (vagyis nem a mellét, hanem a combját). Ezek anyukám által tenyésztett irtó egészséges állatok voltak, boltit nem adtam.
    a többit majd később.

    Petra

    VálaszTörlés
  2. Az említett husiból szinte mindig leves készült, abba került sárgarépa, petrezselyem, zellerlevél és hagyma vagy póréhagyma (ezt nem ették, főzés után kivettük), kellevél, vagy kelbimbó (eleinte ezt is főzés után kivettem). A sűrítéssel variáltam, hogy ne legyen egyhangú:
    rizspehely (főzés idő 5 perc)
    zabpehely - ezt máig is használom tészta helyett (főzés 1 perc)
    köles pehely
    főtt krumpli
    kukorica dara
    hajdina pehely - elég erős ízű
    később még használtam árpapelyhet és búzapelyhet is, azok keményebbek, és nem lehet olyan simára turmixolni.

    Igen, már emlékszem! Elmentem egy nagy boltba, és átnéztem a legdrágább üveges bébiételek összetételét. Azokra rá volt írva, hogy 5+, vagy 8+, vagyis hány hónapos kortól adható, és megnéztem az instant kásákat is, hogy milyen gabona adható hány hónaposan (ugyanígy 4+, 5+, stb. alapján) és milyen fűszerezéssel pl. vanília, fahéj.
    A drága vaníliával nem vacakoltam, adtam csak vaníliás cukrot, de ha fahéjas finomság készült, akkor nem a porítottat használtam, hanem ha lehetett, belefőztem egy darabka fahéjat egészben, majd kivettem. Ez azért volt így, mert a fahéj hasfogó. (hasmenés esetén fahéjjal főzd a gyümölcsteát a babáknak, nálunk nagyon bevált! nem szabad eltúlozni az adagolását, túl gyakran nem szabad adni - persze, hasmenésnél egy hétig is főztem nekik, aztán hosszabb ideig kihagytam)

    Az említett pelyhekből főztem a kását is, hígított házitejből, nem vagyok híve a porított kásáknak, túl édesek és tejporból készülnek, meg irtó drágák. Ha a házitejet akarod kipróbálni, akkor ne a zsíros részét használd, az mindig a tetejére kerül (ezt bizonyára te is tudod, bocsánat).

    Ha jól emlékszem, savanyított tejterméket, túrót, joghurtot, picike kefírt olyan 10 hónaposan kezdtem adni, de talán a joghurtot hamarabb. Itt is oda kell figyelni a túróra, mert sokaknál hasfogó. Ezeket se boltit adtam, mindent itthon készítek, házitejből.

    Főzeléket kipróbáltam sok mindenből, pici korban befaltak mindent, most már nem annyira. (spenót, krumpli, lencse, tök, sárgarépa, sóska) csak egyéves kor után főztem a zöldborsóból vagy a sárgaborsóból, mert az nehezebben emészthető. A brokkolit nem ették meg, a káposztával nem próbálkoztam.

    Cukrot igyekeztem keveset használni, sót egyéves korig kihagytam, aztán kezdtem lassan szoktatni.

    Ja, a hüvelyesek: a lencse nagyon ment nálunk, a zöldborsó íze tetszett nekik, de az állaga nem, csak 10 hónaposan adtam nekik, amikor már nem kellett turmixolni, csak szétnyomkodni.

    Gombát, diót, mogyorót kétéves korig nem adtam, epret egyéves korig nem adtam. Olyan másfél éves kortól már ették az olajos magvakat kis mennyiségben és natúr: napraforgómag, tökmag, szezámmag, lenmag.

    A főzést egyébként úgy oldottam meg, hogy az egész családnak megfőztem só nélkül, abból kiszedtem a babaételt, és a miénket megsóztam. Jó sokszor ettünk főzeléket :)
    Egyéves kor után szinte azt ették, amit mi, lassan elkezdtem a sóhoz szoktatni őket, és próbálgatták már a finom kelt kalácskákat is, nyáron a fagyit is, az olajban sült ételeket is, a sülteket, szóval mindent - de igyekeztem egészségesen tartani őket. Akkora étvágyuk volt, mintha nem ketten hanem négyen lennének, ezt másfél éves korukban vissza kellett fognom, mert nagyon híztak.

    Ja, a nagymamák mindig agyonpiskótázzák az unokákat, és ha épp véletlenül bekapja a baba a kis kezét, megállapítják, hogy éhes, és máris ott díszeleg a keksz a kicsi kezecskében. Ezért én ilyesmit egyáltalán nem adtam, meg ropit sem. Kenyérhéjat rágcsáltak, arra emlékszem, de csak felügyelet alatt, nehogy letépjenek egy nagyobb darabot. Ja, és anyukám kedvence volt, ha a főtt csirkecomb csontját megkaphatták (persze a vékonyka csont nélkül), azt el se lehetett tőlük venni, és folyt a nyáluk mindenfelé :))) Ezt hívtuk tanyasi rágókának :)

    Más most nem jut eszembe.
    Azt a tanácsot olvastam, hogy minél gazdagabb ízvilággal ismertessük meg a babát, akkor nem lesz válogatós - na ez nálunk nem vált be. Pici korban mindent ettek, most bezzeg megmondják hogy mi ízlik, és mi nem.

    Jó kitapasztalást kívánok!

    Petra :)

    VálaszTörlés
  3. ja, tojás! egyéves korig csak sárgáját adtam, hetente kétszer fél tojássárgáját (ez ikreknél könnyen megy).
    fehérjét csak egyéves kor után. a bolti piskótában amúgy is van :( pedig nem szabadna adni.

    P.

    VálaszTörlés