Az itt található sorokat elsősorban emlékként jegyzem le családom számára. Mindig is szerettem naplót írogatni. Bejegyzéseimet később olvasgatva láthattam, hogy milyen bölcsen, kegyelemmel és szeretettel teljesen vezetett Isten bennünket. Ennek a blognak is ez a célja tehát: Istenre mutatni. Ha valamit jól tettünk a gyermeknevelés során, a gyermekekkel való foglalkozás területén, egyedül az Úré a dicsőség. Ha a gyermekeinkben felfedezünk valamilyen képességet, készséget vagy előrehaladást tapasztalunk bizonyos területeken, ezért is egyedül Istent illeti a dícséret és a hála, hisz Ő az Alkotójuk. Ha valamit elrontottunk, vagy ha valamely területeken hiányosságok vannak, még inkább megláthatjuk, hogy mennyire Isten kegyelmére szorulunk. Így az Ő segítségét kérve, igyekszünk dolgozni a hiányos területeken.

2011. február 19., szombat

beszédfejlődés

Hihetetlen, hogy milyen értelmesek a kisgyermekek. Meglepő! Amikor azt olvastam, hogy az ikrek általában későre, úgy kb. 3 éves korra kezdenek el beszélni, elterveztem, hogy gyakran fogok mondókázni, énekelni...szeretem is az irodalmat, a zenét, így nem nehéz...néha kissé túl sokat kell mondanom, ami hát még női mivoltomnak is megterhelő:) Gondolom a férjem örül, hogy amikor hazajön csendesebb vagyok és nem beszélek annyit vele:) már nincs energiám.
Nos, a gyermekek már ügyesen beszélgetnek, hála Istennek.
Az elmúlt héten hintázni mentek a lányok a födött teraszra. Csaba ment ki velük, hogy tegye őket fel a hintára...addig én öltöztem. Rebeka nem akart a hintára ülni. Folyamatosan kiabált:
Anúúú, deje ki!!! (anyu, gyere ki!)
Rebeka felmászott a székre. Anna rögtön utána...Rebeka eszeveszetten kezdett kiabálni:
Anna leetik!!! Vidáá Anna! (Anna leesik. Vigyázz Anna)
Rebeka árulkodósabb, mint Anna. Ha valahonnan leesik, vagy ha megüti magát, általában próbálja Annára kenni a vétkességet. Csendben játszottak kettesben a fotelre felállva. Egyszer csak hallom Rebeka hangját:
Anna tetó jug! (Anna tesó rug.)
Gyakran halljuk a mentő szirénáját. A gyerekeket nagyon érdekelte ez a hang. Úgy magyaráztuk, amikor megy ez a mentőautó, valakinek fáj. Így valahányszor felhangzik a sziréna, a lányok rázendítenek:
Váj neki. Jaj, jaj. (Fáj neki.)
Néhány hete fájt Rebeka szeme. Sírva fakadt:
Jeme váj. Deje viu viu.(Szeme fáj. Gyere viu viu)
Amikor megtudtuk, hogy babát várunk, elővettem a Kismamák nagykönyvét, olvasgattam nézegettem. A lányaim is persze mellettem. Mivel még terhességem hatodik hetében voltam, a könyvben látható egy rajz, amelyen mutatja, hogy egy ekkora magzat almamag nagyságú. Megmutattam a lányoknak is. Másnap reggel A lányok Kiti baba, kiti baba-mondogatták. Kiderült, hogy a kismamák nagykönyvét kérik. Levettem a polcról. Leültek nézegetni, addig én tettem-vettem. Néhány perc múlva hallom a lányokat. Kiti baba, kiti baba. Megfogták a kezem, a könyvhöz húztak. Rámutattak az almamagra: kiti baba. Majd felhúzták a blúzom, megpuszilták a hasam.
Használtam a fogselymet és hát Rebekának és Annának is kellett. Szakítottam egy keveset és odaadtam nekik.
Anna próbált utánozni, aztán nagy mosollyal az arcán megjegyezte:
Anna putoj vogat. (Anna pucolja a fogát)
Játék után pakoltuk el a játékokat. Nem találtam egy fából készült húzogatós kutyust. Hol a kutya lányok. Nem láttátok?
Anna kejében. (Anna kezébeN)Újrakérdeztem meglepődve. Anna kejéBEN. Hihetetlen volt. Ez a leányka használta a helyhatározó ragot. Épp így meglepett, amikor a tárgyragot használta Rebeka. Banánt majszolt és csak úgy rákérdeztem, hogy mi van a kezében. Banán. Jött az egyszerű válasz. Mit eszik Rebeka? Banánt. Ez már meglepőbb volt. Próbáltam, de nem minden szónál használják, csak az ismerősebbeknél.
A lányokat arra tanítjuk, hogy köszönjenek meg mindent, amit kapnak (KÖTI), kérjenek bocsánatot, ah megütik egymást (BOTI). Nagyon konokok tudnak lenni. HA szándékosan megütik egymást, nem szívesen kérnek bocsánatot. A folyamat az lenne, hogy puszilja meg a vétkes gyermek a másikat ott, ahol megütötte, majd kérjen bocsánatot. Ha viszont egyik véletlenül megüti magát, a másik addig puszilja, hogy a pórul járt már menekülne a nagy szeretet elől. Egyik alkalommal Anna szintén nagy kínok közt megadta a puszit és bocsit kért. Jemmi baj. (Semmi baj) Legyintett Rebeka. Természetesen már hallották ezt a kifejezést ...és beszívták.



5 megjegyzés:

  1. :) nagyon szépen beszélgetnek!
    Már sokszor megállapítottuk, hogy a gyülekezetben felnövekvő gyerekek többet értenek az átlagnál.

    a mi családunkban hirtelen jött a beszéd. 20 hónaposan még csak ott tartottak az ikrek, hogy egy-egy szóval kommunikáltak, meg valami hablaty járt hozzá, 22 hónaposan meg elkezdtek egész mondatokban értelmesen beszélni.

    én sok mindenben hagytam őket, hogy hát igen, ikrek, azok úgyis le lesznek maradva, de ez nem igaz. nem kell beletörődni, hogy á, úgysem érti még - Sikó Misi mindig nyitogatta a szemem, hogy többet értenek ezek a gyerekek, mint ahogy azt én gondolom... igen, visszatekintve igaza volt.
    szóval, ne foglalkozz azzal, hogy mások az ő korukban mit és hogyan, hanem vezesd őket abban a tempóban, amit Isten ad.
    elmaradtam neked egy levéllel, igyekszem bepótolni.

    Petra

    VálaszTörlés
  2. Tenyleg robbanasszeru fejlodes!!! Nalunk lassan lassan haladgatnak. De a ti esetetekben sem volt tehat igaz, amit az ikrek beszedfejlodeserol irnak. Eddig nem mertem megfogalmazni, de lehet, hogy valoban a veluk valo foglalkozastol fugg.

    VálaszTörlés
  3. igen. szerintem is. ráadásul hetente többször vannak jelen vmilyen gyülekezeti alkalmon, nagyon sok olyan inger éri őket, ami más gyerekeket ebben a korban nem ér.
    Majd meglátod, hogy a sok könyv, olvasás, hogy látnak benneteket sokat olvasni, hogyan fogja később befolyásolni őket! Nagyon hasznos, ha látják, hogy olvassátok a Bibliát. Palika pl. jobban szereti a felnőtt Bibliát, mint a gyerekbibliákat. :)

    Petra

    VálaszTörlés
  4. Apropó...gyermekbiblia. Vannak képes Bibliáitok? Ha igen, le tudnád írni címeiket, szerzőiket? Köszönöm. Élvezik a képeket és hozzákezdtünk a Bibliai történeteknek...

    VálaszTörlés
  5. Igaz, mailben válaszoltam, de a neten nagyon nagyon sok gyerekbiblia van.
    (ha beírod a keresőbe, hogy gyerekbiblia, rengeteget találsz)
    Csak abba a hibába ne ess, amibe én estem, hogy az agyonreklámozott könyvet ki sem nyitottam, bele se olvastam, csak megvettem.

    Petra

    VálaszTörlés